Hoe jouw autobedrijf alle aandacht krijgt van autokopers [Content Marketing Hacks]

De wereld wordt steeds kleiner en ieder moment van de dag is er wel een persoon, een bedrijf of een merk dat onze aandacht vraagt. Hoe zorg je er in een verzadigde markt voor dat jij opvalt als autodealer?

Marketingexperts geven als belangrijkste advies dat je relevante content moet delen, ook wel content marketing genoemd. Publiceer waardevolle informatie via het juiste kanaal, voor het juiste publiek en genereer zo onmiddellijk meer potentiële autokopers! Ook in de autobranche is dit een nieuwe trend die zijn vruchten afwerpt.

In deze blog leggen we je uit waarom content marketing in je voordeel gaat werken en hoe jij het zelf kan toepassen. Natuurlijk sluiten we af met 5 tips, zodat je direct actie kan ondernemen!

Waarom content marketing?

De belangrijkste vraag is natuurlijk: hoe gaat content marketing jou als autobedrijf verder helpen? Ten eerste zorgt een succesvolle strategie voor meer bezoekers op je website. Dat is precies waar je je publiek wil hebben, want daar kun je geïnteresseerde autokopers omzetten in klanten. Met content marketing vergroot je dus je organisch bereik, wat letterlijk betekent dat je gratis verkeer groeit. Dus zonder advertentiebudget.

Dit is ook goed voor je positie in zoekmachines, want meer ‘clicks’ leidt uiteindelijk tot een hogere positie in Google. De zoekmachine vindt relevantie belangrijk. Daarnaast bouw je een sterke relatie met je klanten op wanneer je relevante content deelt, omdat zij het gevoel hebben dat je een waardevolle toevoeging bent in hun netwerk.

Ook is het zo dat wanneer de ervaring op je website (specifieke landingspagina) in overeenstemming is met het gekozen zoekwoord van de websitebezoeker dit in positieve zin bijdraagt aan de beoordeling van je website. Google bedeelt jouw website hiervoor punten toe waardoor je hoger scoort in de Google zoekmachine. Dit leidt uiteindelijk naar gratis verkeer en verhoogt de kans op conversie aanzienlijk.

Relevante content, hoe maak je dat?

Makkelijk gezegd natuurlijk, ‘relevante content maken’, maar hoe doe je dat eigenlijk? Er is één ding waar je zeker op moet letten: de informatie die je deelt, moet direct om te zetten zijn in concrete acties. In de huidige maatschappij heeft iedereen het druk, dus je publiek wil meteen weten welke actie ze moeten ondernemen. Het is dus direct te implementeren en vertegenwoordigt nieuwswaarde. Wanneer je relevante content deelt, help je je doelgroep met het oplossen van een specifiek probleem. Daardoor creëer je geloofwaardigheid en kom je deskundig over.

Het gaat overigens niet alleen om content in de vorm van tekst, want er zijn eindeloos veel mogelijkheden. Denk aan filmpjes, infographics, social media-gebruik en zelfs podcasts. Daarnaast kunnen verschillende formats ook weer gecombineerd worden, zodat ze elkaar versterken. Voor alles geldt: vertel niet alleen een goed verhaal, maar kom ook met concrete en direct toepasbare tips.

Tips & tricks

Natuurlijk volgen wij ons eigen advies ook op, dus hier zijn 5 tips voor content marketing die je meteen kunt toepassen!

1. Luister naar wat je publiek wil horen.

Wat zijn de actuele trends? Waar wil je publiek meer van weten? Dát zijn de dingen waar jij over moet vertellen, want daarmee grijp je de aandacht. Aandacht voor de content die je deelt, levert meer merkbekendheid op. Kortom: meer mensen die weten dat jouw autobedrijf bestaat en wat je te bieden hebt. Dat heeft natuurlijk een positieve invloed op je bedrijfsresultaat.

2. Welk communicatiemiddel je ook gebruikt, zorg ervoor dat het van goede kwaliteit is.

Daarmee onderscheid jij je van je concurrent. Deel blogs met een aantrekkelijke lay-out, maak filmpjes met uitstekend geluid en zorg voor de perfecte resolutie bij een infographic. Maak het voor je publiek dus makkelijk om de informatie te consumeren.

3. Bekijk wat je concurrentie doet en doe het beter.

Wat doen anderen goed en wat juist helemaal niet? Gebruik deze informatie bij het ontwikkelen van jouw contentvisie.

4. Optimaliseer je content voor SEO.

SEO is de Engelse term voor zoekmachine-optimalisatie en heeft alles te maken met hoe goed je te vinden bent in de zoekmachines. Als je autobedrijf goed vindbaar is in laten we zeggen Google, dan zien meer mensen je content.

5. Deel je content op je website én op social media.

Je kunt je publiek makkelijker bereiken via social media platformen, maar uiteindelijk wil je dat ze op je website belanden. Deel daarom de content op social media, met een verwijzing naar de website. Ook daar moet de informatie terug te vinden zijn. Content marketing is dus een actuele trend waar jij als autodealer ook zeker gebruik van moet maken. Iedereen kan het succesvol toepassen, als je maar naar je publiek luistert en relevante informatie deelt.

Waarom zou je deze kans laten liggen? Start vandaag nog met content marketing!