De 5 belangrijkste SEO Trends Voor Autobedrijven in 2021

Wil jij profiteren van topposities binnen Google op de meest gezochte zoekwoorden die jouw (potentiële) klanten gebruiken?

Als autobedrijf is het belangrijk om aandacht te besteden aan zoekmachine optimalisatie (SEO). Het zorgt er namelijk voor dat je websiteverkeer krijgt, wat uiteindelijk resulteert in meer verkopen.

Echter veranderen de regels omtrent SEO voortdurend.

Dit maakt het lastig om op de hoogte te blijven van de laatste trends, terwijl dit juist belangrijk is om je autobedrijf te laten groeien in de zoekmachine van Google. Omdat veel autobedrijven in Nederland hier niet mee bezig zijn, biedt dit voor jou mogelijkheden.

Kansen om concurrerende autobedrijven machteloos toe te laten kijken, terwijl je er zelf bovenuit steekt in de populairste zoekmachine, Google.

In deze blog delen wij de 5 belangrijkste SEO trends voor autobedrijven in 2021.

1. Ratings en Reviews

Consumenten zijn tegenwoordig voorzichtig. Al helemaal als het gaat om een grote investering zoals het aanschaffen van een auto. Dit betekent dat potentiële klanten zich eerst op het internet oriënteren voordat ze een beslissing nemen.

Veelal gaan ze tijdens het oriënteren, reviews bekijken van verschillende autobedrijven, zodat ze weten hoe de consument over hen denkt. Met deze informatie bepaalt de geïnteresseerde of die je bedrijf betrouwbaar vindt.

Bovendien herkent het algoritme van Google reviews van partijen als Trustpilot. Google wilt zijn gebruikers de beste ervaring geven, wat betekent dat de zoekmachine reviews laat meetellen als rankingfactor.

Daarom is het belangrijk dat je klanten positieve feedback geven op je autobedrijf. Alle reviews onder de 3,5 worden gezien als onvoldoende. Deze kunnen een negatieve impact op je positie in Google hebben. Op het moment dat weinig tot geen klanten een review achterlaten, dan kan een negatieve review je gemiddelde score drastisch omlaag brengen.

Dit kan je eenvoudig voorkomen door veel positieve reviews binnen te halen. Moedig je klanten daarom altijd aan om een recensie achter te laten.

2. Instant Chat en Messenger

Messenger en Instant Chat opvolging hebben een open rate van ongeveer 80%. Dit heeft een positief effect op de betrokkenheid van de websitebezoeker met je site, wat goed is voor de vindbaarheid in Google.

Een hoge bounce rate heeft daarentegen vaak een negatieve invloed op je positie in de zoekmachine. Dit betekent simpelweg dat bezoekers binnen een fractie van tijd en zonder enige interactie met de website weer weg gaan, omdat ze niet de informatie konden vinden waar ze naar zochten.

Maar er zijn uitzonderingen op deze regel.

Zo hoeft een hoge bounce rate op je contactpagina, waar iemand even snel de adresgegevens van je autobedrijf opzoekt niet slecht te zijn. De tijd die mensen spenderen op je website is dus ook afhankelijk van factoren als de bron van informatie en het type website.

Met Instant Chat en Messenger kan je de bezoeker simpelweg sneller voorzien van de juiste informatie. Bovendien is het effect van een hoge bounce dus contextafhankelijk.

Vragen die je via Instant Chat en Messenger zou kunnen krijgen van potentiële autokopers zijn:

  • hoe sluit je een financial leasecontract af?
  • hoe kan ik een offerteaanvraag doen op jullie website?
  • welke bedrijfswagen kan ik het beste kiezen als timmerman?

Het voordeel van Instant Chat en Messenger is dat een websitebezoeker direct antwoord krijgt. Bovendien kan je in de chat een verzoek doen om het gesprek telefonisch verder op te pakken. In veel gevallen zorgt dit er namelijk voor dat een vraagstuk sneller wordt beantwoord.

3. Spraakgestuurd zoeken

Anno 2021 zoeken steeds meer mensen spraakgestuurd in zoekmachines. Dus ook de potentiële klant van jouw autobedrijf. Dit betekent letterlijk dat ze een vraag inspreken in plaats van intypen. Hiervoor gebruiken ze dan applicaties als Siri of Google Home.

Dit biedt kansen voor jouw autobedrijf, omdat de rest van de markt hier nog niet op inspeelt.

Om je een voorbeeld te geven van deze trend, heb ik het onderscheid gemaakt tussen intypen en spraakgestuurd zoeken:

1) Intypen: Autobedrijf Groningen Occasions
2) Spraakgestuurd: Waar vind ik de beste Occasions in Groningen?

Het is tegenwoordig belangrijk dat je deze spraakgestuurde zoekopdrachten verwerkt in je content. Je kan hier overigens ook een dedicated pagina voor maken, die de desbetreffende vraag beantwoordt. Dit gaat je SEO namelijk een boost geven, wat betekent dat je een hogere positie in Google gaat bemachtigen.

Google SERPs
Bovendien kan jouw content verkozen worden als één van de zoekresultaten die getoond worden in de Google SERPs. SERPs staat voor Search Engine Results Page. Dit is de eerste pagina die je te zien krijgt zodra je een zoekopdracht doet via een zoekmachine. 

Deze zogenoemde resultatenpagina’s bestaan uit:

1. Gratis resultaten (organische resultaten)
2. Betaalde resultaten (advertenties)

Als we het hebben over zoekmachineoptimalisatie (SEO), dan kijken we naar de gratis resultaten. Deze zoekresultaten worden steeds uitgebreider, wat betekent dat we behalve tekstresultaten, ook de volgende soort resultaten tegenkomen:

  • Lokale resultaten (Google Mijn Bedrijf, Maps)
  • Featured snippets
  • Afbeeldingen
  • Nieuws
  • Recepten
  • Vliegtickets
  • Knowledge Graph

Conclusie: Zodra je op de resultatenpagina van Google weet te komen, neemt het verkeer op je website ongetwijfeld toe. Wat uiteindelijk resulteert in het verkopen van meer auto’s.

Featured Snippets
Featured Snippets zijn antwoorden op vragen die in Google’s zoekmachine worden gesteld. Een Featured Snippet wordt altijd vertoond onder de betaalde zoekresultaten (advertenties) en bovenaan de gratis zoekresultaten (organisch). Zo’n featured snippet wordt ook wel een #0 ranking genoemd of een answer box.

Conclusie: Naast het feit dat een featured snippet de hoogste gratis zoekresultaat binnen Google is, draagt het ook indirect bij aan de optimalisatie voor spraakgestuurd zoeken.

4. Videocontent

In de komende 3 jaar verwacht men dat 80% van de content ‘videocontent’ is. Hier is een goede reden voor.

Met videocontent kan je (complexe) informatie veel efficiënter overbrengen. We kunnen namelijk zes keer sneller praten, dan dat we kunnen typen en onze hersenen verwerken visuele content ruim 600.000 keer sneller dan tekst.

Dit verklaart dan ook gelijk waarom videocontent zo goed scoort. Bovendien is de kans dat een geïnteresseerde je pagina vroegtijdig verlaat (bounce rate) kleiner, omdat ze waarschijnlijk met hun volle aandacht de video bekijken.

Je kan video’s gebruiken om:

  • een dienst of product te presenteren.
  • klanten welkom te heten op je website.
  • een impressie te geven van je showroom.

5. Een Responsive Website Is Key!

Daarnaast is het van belang dat je een mobiele gebruiker voorziet van andere informatie dan een desktop gebruiker. Zo kun je tekst en andere elementen die er niet direct toe doen bij de mobiele weergave het beste verwijderen of uitklapbaar maken (optioneel). 

Zorg er voor dat je website gebruiksvriendelijk is voor alle devices: mobiel, desktop, tablet.

Dit waren de 5 belangrijkste SEO Trends Voor Autobedrijven om in 2021 rekening mee te houden.

Implementeer deze 5 trends en je gaat ongetwijfeld positieve resultaten behalen met je autobedrijf in de zoekmachine van Google.

Wil je hulp bij de marketing van je autobedrijf? Wij helpen je graag verder om de online vertaalslag te maken!

Mocht je meer tips en strategieën willen, bekijk dan hier onze blog waarin we het meest actuele nieuws op het gebied van marketing voor autobedrijven met je delen. 

Geef een reactie